Wat gaat er veranderen in de winkel?

Het blijft een buurtsuper: je kunt er alledaagse boodschappen halen en postpakketen laten bezorgen. Maar er gaan ook dingen veranderen: er komen meer lokale en versproducten. Er komt schepijs in de zomer, en hopelijk een pinautomaat. En misschien zelfs een stomerijservice. En als de leden andere openingstijden willen, dan gaan we daar ook naar kijken. 

150.000 euro, waar is al dat geld voor nodig?

Er is in totaal 150.000 euro nodig om een winkelvoorraad aan te schaffen, aanloopkosten, de winkel over te nemen en om de winkel te verduurzamen en op te knappen. Zonder deze vliegende start gaat het project niet door. Een deel van dat bedrag is al ingezameld, en een deel zal komen uit subsidies. Gaan de plannen niet door, dan krijg je het geld natuurlijk terug. Wil je de begroting zien, of meer weten over de fiscale voordelen? Vraag dat aan een vrijwilliger of stuur een mailtje naar info@henksbaambrugge.nl

Waarom is er geld nodig om te verbouwen en gaan we niet gewoon in het pand zoals het is? 

Om de omzet te verhogen komt er een breder assortiment: dingen zoals versproducten, schepijs en hopelijk een pinautomaat. Daarvoor is het nodig dat enigszins wordt aangepast en een nieuwe, frisse uitstraling krijgt. Daarnaast is de energierekening nu erg hoog, en willen we graag energiezuiniger maken zodat de vaste lasten en de winkel duurzamer zal zijn.

Waarom gaan we het pand niet kopen?

Daar is lang over nagedacht, omdat het op lange termijn voordelen heeft. Maar omdat er veel bij komt kijken (appartementen verbouwen, verhuren, etc) dat alles enorm zou vertragen willen we in eerste instantie huren van Henk en Gerrie. Bovendien geven Henk en Gerrie op dit moment de voorkeur aan verhuren. 

Hoe weten we zeker dat geen ondernemer het wil doen?

We hebben actief verschillende partijen in de omgeving benaderd. Omdat Henk en Gerrie er ontzettend veel uren in steken voor een beperkt eindresultaat, vinden de ondernemers die we gesproken hebben het niet rendabel genoeg. Dit geldt voor heel veel dorpen in Nederland waar de dorpswinkel sluit. Op veel plekken lukt het wel als coperatie of vereniging van het dorp. Een vereniging hoeft namelijk geen winst te maken, kan de kosten lager houden door de inzet van vrijwilligers en de omzet verhogen door de betrokkenheid te vergroten.

Wat krijg ik als lid?

Voor 6,25 euro per maand:

  • mag je meebeslissen over de winkel op de jaarlijkse ledenvergadering (en via ledenenquêtes en de ideeënbus)
  • krijg je een kortingskaart om het lidmaatschap weer terug te verdienen (bij besteding van 30 euro in de week kost het lidmaatschap je in feite niets)
  • krijg je een Henks-tas (t.w.v. 5 euro) als welkomstgeschenk en de eerste 200 leden ontvangen een Henks-biertje van Wispe (t.w.v. 2,60 euro) 

Waarom wordt het een vereniging en geen coöperatie?

Op basis van ingewonnen advies is ervoor gekozen om een vereniging te starten die eigenaar is van een Bv. Bij een vereniging kan iedereen lid worden en heeft iedereen evenveel stemrecht heeft. Bijkomend voordeel van een vereniging is dat voor mensen die willen helpen bij de vliegende start van de winkel, er fiscaal aantrekkelijk geschonken kan worden.

Hoe werkt het schenken via een schenkingsovereenkomst ? 

Met een schenkingsovereenkomst is je gehele schenking belasting aftrekbaar. In een schenkingsovereenkomst leg je vast dat je periodiek een vast bedrag aan de vereniging  schenkt, voor minimaal vijf jaar. Het voordeel van een zo vastgelegde periodieke gift is dat er geen minimum drempel van 1% geldt en er ook geen maximum is gesteld aan de aftrekbaarheid van deze gift. De gift is totaal aftrekbaar.

Om gebruik te maken van dit belastingvoordeel ontvang je van ons een schenkingsovereenkomst. Wij voorzien de schenkingsovereenkomst van een transactienummer en handtekening en retourneren deze aan jou. Je geeft je schenking als aftrekpost op voor de inkomstenbelasting.

Je kunt je schenking als aftrekpost opgeven voor de inkomstenbelasting, onder ‘persoonsgebonden aftrekposten’. Je vinkt in box 1 bij ‘aftrekposten’: giften aan. Vervolgens vul  je het bedrag van de schenking in bij ‘bedrag van de periodieke giften’. Bij ‘transactienummer’ vul je het nummer in dat wij hebben genoteerd op de geretourneerde overeenkomst. Bij ‘fiscaal (RSIN) nummer’ vul je het RSIN nummer in van de vereniging.

Een rekenvoorbeeld: stel je schenkt duizend euro, en je inkomen val je in het hoogste belastingtarief. Dan kun je vijf jaar lang jaarlijks 200 euro opgeven als aftrekpost, en krijg je daarvan dus zo’n 100 euro terug. 

Ik heb duizend gestort om te helpen met het startkapitaal, moet ik dan nog lid worden?

Ja, heel graag. Lid worden zorgt voor continuïteit op lange termijn en dat wil de dorpswinkel heel graag. De gift is puur voor het startkapitaal. Bovendien zou het fijn zijn als zoveel mogelijk mensen lid worden en betrokken zijn bij de winkel. 

Ik kan mijn lidmaatschapsgeld dus weer terug verdienen. Hoe werkt dat?

Als lid krijg je korting in de winkel. Doe je genoeg boodschappen, dan is je lidmaatschap in feite gratis. Bij elke tien euro krijg je een stempel op een kortingskaart. Bij elke volle kaart van tien stempels krijg je vijf euro korting op je volgende boodschappen. 

Koop je voor 125 euro in de maand, of gemiddeld 30 per week, dan heb je je lidmaatschap er volledig uit. Een stimulans voor iedereen om boodschappen in Baambrugge te doen! 

Wat gebeurt er met mijn lidmaatschapsgeld?

Het meeste gaat gebruikt worden om de kortingen voor leden te betalen.  Die kortingen moeten ervoor moet zorgen dat de betrokkenheid en omzet toeneemt. Is de pot voor het einde van het jaar leeg, dan zou dat vooral goed nieuws zijn. Dat betekent dat er zoveel korting is uitgekeerd, dat er al voldoende omzet is behaald. 

Wat gebeurt er met mijn gift of lidmaatschap als het niet doorgaat?

Als we deze zomer besluiten dat het project niet doorgaat, omdat er te weinig leden zijn of te weinig geld voor een vliegende start, dan wordt het lidmaatschapsgeld in september niet afgeschreven. Ook de giften gaan terug.

Wordt er ook subsidie aangevraagd?

Zeker. We zijn in gesprek met de provincie Utrecht en de Ronde Venen om het project te steunen. 

Waarom is nog geen personeel gevonden? 

Dat is de volgende stap. Eerst is er steun uit het dorp nodig en wordt er een vereniging opgericht. Daarna een BV. Dan pas kunnen we op zoek naar mensen die de BV in de dienst kan nemen. We zoeken een winkelmanager en een medewerker. 

Ken je iemand? Laat het weten: info@verenigingdorpswinkelbaambrugge.nl

Een omzetgroei van 5 ton naar 7 ton is een stijging van 40 procent. Is dat wel realistisch?

Wij denken van wel. Doordat de winkel meer van ons allemaal is, zal dat de betrokkenheid vergroten en daardoor ook de omzet. Ter illustratie: in Baambrugge zijn zo’n 600 huishoudens. Als alle huishoudens gemiddeld voor 25 euro per week aan boodschappen doen bij de dorpswinkel, is de omzet al bijna 8 ton. Daarnaast zal het assortiment worden verbreed en hopelijk nog beter aansluiten bij het dorp. En met vrijwilligers en lagere energielasten zullen de vaste lasten lager zijn. 

Wat doen we straks met de winst?

De vereniging heeft geen winstoogmerk en is volledig eigenaar van de BV. Eventuele winst zal gebruikt worden voor nieuwe investeringen in de winkel of als financiële buffer. Mocht de winkel op lange termijn echt goed renderen, dan kunnen de leden besluiten wat voor het dorp een goede besteding is. 

Wanneer mag ik stemmen als lid over de toekomst?

Jaarlijks is er een ledenvergadering waar het bestuur zal worden gekozen en gestemd zal worden over bepaalde onderwerpen. Bij meerderheid zullen besluiten worden genomen. De eerste vergadering (in het kader van de oprichting) zal al snel zijn. 

Hoelang is de winkel straks dicht?

Als alles goed gaat dan gaat de nieuwe winkel open op 1 oktober. Tussen 15 juli en 1 oktober zal de winkel dus dicht zijn, zodat er verbouwd kan worden, personeel kan worden gevonden, etc. In de zomer is de winkel altijd een tijd dicht, dus dat zal nu ruim een maand langer zijn dan normaal. 

Wat voor vrijwilligers zijn er nodig?
In de eerste plaats zijn er dorpsgenoten nodig die af en toe in de winkel willen staan, naast een betaalde kracht. Je vult de schappen, schept ijs of helpt bij de kassa. Al vanaf drie uur in de maand ben je welkom om mee te doen. Daarnaast zijn er mensen nodig die organiserende taken op zich willen nemen in een van de commissies.  Interesse? Mail naar info@henksbaambrugge.nl